Ľudmila Šapošniková-Aujeská

Šarmantná noblesná letkyňa. Dáma, ktorá si ako prvá žena na Slovensku urobila pilotné skúšky. Vždy usmiata. Vždy perfektne upravená. Vždy progresívna. Žena, ktorá sa nebála vzlietnuť nad obzory vtedajšej spoločnosti. V každej situácii elegantne krásna a majúca odvahu sa rozviesť. Ľudmila Trejbalová neskôr Šapošniková-Aujeská, ktorej aj doma hovorili Nataša.

Meno Ľudmila mala vlastne len v rodnom liste. Jej otec Karel Trejbal bol českej národnosti, mama Beata Schmidtová bola ruská Nemka. Rodičia sa spoznali v jej rodisku – Saratove. Mali tri deti – dcéry Ľudmilu, Ninu a syna Vladimíra. Ľudmila od mala trvala na tom, aby ju volali Nataša. Keď v roku 1918 vznikla prvá Československá republika, Trejbal požiadal o repatriáciu do Prahy. Pred pogromom na Židov a cudzincov v Rusku sa museli vysídliť. V Prahe mal sestru, tak sa s celou svojou rodinou hodlal usadiť práve tam. Po chvíli strávenej v Prahe sa však rozhodol presťahovať do Rumunska. S touto cestou sa spája anekdota či pravdivý príbeh, že sa vo vlaku neďaleko Nových Zámkov rozhodoval o možnosti kúpiť železiarstvo pri Nitre, čo sa mu zdalo ako dobrý nápad. A tak sa namiesto Rumunska Trejbalovci sťahovali do Nitry. Nataša študovala na miestnom gymnáziu. Detstvo v Rusku jej venovalo akcent, ktorého sa vraj až do svojej smrti nezbavila.

Nikolaj a jeho Vrabčiak

Za domom Trejbalovcov v Nitre bolo letisko. Romantické spomienky Natašiných pamätníkov tvrdia, že už od mala túžila lietať ako piloti, ktorých vídavala z domu. Nitra bola v tom čase centrom slovenského letectva. Osudy tu priviali aj mladého, vraj fešného, Rusa Nikolaja Šapošnikova, do ktorého sa Nataša zamilovala. Ten bol nielen veliteľom vojenského letectva v Bratislave, ale i konštruktérom. So svojimi skúsenosťami chcel priblížiť letectvo aj nevojenskému obyvateľstvu a ako nadšenec založil prvý slovenský aeroklub. Konštruoval malé športové lietadlá i bezmotorové lietadlá – klzáky.

K lietaniu Natašu reálne priviedol až manžel Nikolaj. Zložiť pilotné skúšky sa jej, ako prvej žene na Slovensku, podarilo 18. októbra 1930. Mala vtedy 24 rokov. Pilotné skúšky pozostávali z dvoch častí – teoretickej a praktickej. V teoretickej sa vyžadovala znalosť zákonov a medzinárodných dohôd týkajúcich sa letectva. Tú zložila 22. augusta 1930. Praktickou skúškou boli lety. Výškový do 2 000 metrov a vytrvalostný trvajúci hodinu. Zložila ich 25. augusta 1930. Jej letecký diplom a legitimácia má číslo 112. Prvé letecké pokusy absolvovala na lietadlách vojenského typu, ktoré sa volali Brandenburg. Boli veľmi poruchové. A lietať na nich si vyžadovalo železné nervy a obrovskú odvahu.

Pre svoju milovanú manželku Natašu skonštruoval Nikolaj Šapošnikov malý dvojplošník, ktorému prischlo pomenovanie Vrabčiak. Išlo o malé jednomiestne lietadlo. Rozpätie krídel bolo 5,5 metra a motor 10 koní. S takými parametrami mohol pristáť takmer kdekoľvek. V 30. rokoch 20. storočia bolo toto lietadlo najmenším motorovým lietadlom v celej Európe.

Nataša sa ako prvá lietajúca žena stala senzáciou. Nechýbala jej pozornosť médií. Zúčastňovala sa takmer všetkých leteckých súťaží na Slovensku i okolí. Lietala aj na leteckých dňoch a pilotovala lietadlá vyhliadkových letov pre verejnosť.

Odvaha lietať, odvaha sa rozviesť

Žena pilotka síce bola senzáciou, no do lietadla na vyhliadkový let si k nej nechcel nikto prisadnúť. Z jej života sa traduje udalosť, kedy už začínala byť nešťastná z toho, že nemá žiadnych pasažierov. Tak sa jedného dňa opásala hrubým šálom, obliekla si leteckú kombinézu, nasadila prilbu i veľké okuliare a svojho prvého pasažiera sa takto prestrojená za muža dočkala. Ten počas letu chválil jej letecké umenie a obdivoval jej schopnosť veľmi mäkko pristáť. Poďakoval sa za let a potom sa opýtal, kde nájde tú ženskú pilotku, o ktorej všetci rozprávajú. Vraj sa s ňou veľmi túži stretnúť. Na jeho veľké počudovanie si Nataša zložila letecké okuliare a prilbu, spod ktorej sa rozviali jej nádherné čierne vlasy… Odvtedy nemala problém s pasažiermi a stala sa vyhľadávanou pilotkou vyhliadkových letov.

Jej súkromný život však nebol plný takýchto milých udalostí. Po takmer 10 rokoch manželstva sa s veliteľom a konštruktérom Nikolajom Šapošnikovom rozviedli. Isté zdroje uvádzajú, že to bolo pre rozdielne svetonázory. No tie dôveryhodnejšie zmieňujú notorický alkoholizmus a domáce násilie pána Šapošnikova. Mnohí to, že pil viac ako bolo únosné a bol násilný, ospravedlňovali, bagatelizovali a vôbec nebrali ako dôvod na rozvod. Nie však Nataša. Po ich rozvode skončila aj s lietaním a vrátila sa späť k rodičom do Nitry. Rozviesť sa bolo vo vtedajších spoločenských podmienkach takmer niečo nehorázne. Tu opäť dokázala svoju pokrokovosť. Nedala sa zviazať spoločenskými konvenciami a odmietala nezmyselne trpieť.

V roku 1939 sa opäť vydala. Tento krát za Jozefa Aujeského, bohatého majiteľa mlyna v Nitre. Po druhej svetovej vojne a prevzatí moci komunistickou stranou bol ich majetok znárodnený. Prišli takmer o všetko. Pán Aujeský sa zamestnal ako úradník a museli sa presťahovať do malého domčeka vo vinohrade. Zomrel v roku 1965. Odvtedy žila pani Šapošniková-Aujeská sama.

Na sklonku života začiatkom 80-tych rokov 20. storočia si k nie veľmi vysokému dôchodku privyrábala pletením. Aj vo voľnom čase zostala činorodou a nie zatrpknutou. Veľa čítala, chodievala na rôzne koncerty. Na jej prvenstvo v oblasti letectva sa takmer zabudlo. Pamätný je jej výrok, ktorý hovorí, že „stratený“ bol každý deň, kedy nemohla lietať.

Renáta Dulinová Bzdilová

Zdroje:

ĽUDMILA ŠAPOŠNIKOVOVÁ–AUJESKÁ In: Prvé ženy. Dostupné na: http://prvezeny.sk/saposnikovova-aujeska/#bio-text

Zsilleová, M.: Nebála sa lietať ani rozviesť v čase, keď nič z toho ženy nerobili. Dostupné na: https://www.zenyvmeste.sk/nebala-sa-lietat-ani-rozviest-v-case–ked-nic-z-toho-zeny-nerobili

Janucura, V.: Prvou ženou na slovenskom nebi bola Ľudmila Šapošnikovová. Dostupné na: https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/169023-prvou-zenou-na-slovenskom-nebi-bola-ludmila-saposnikovova/

https://slovensko.rtvs.sk/rubriky/233104/zeny-ktore-zmenili-svet

Titulná fotografia: Ľudmila Šapošniková-Aujeská pri lietadle, ktoré pilotovala (Zdroj: gonzoaviation.com )