Loli paradička (2019) – Recenzia

Žáner: romantický, komédia

Dátum lokálnej premiéry: 18. júl 2019
Dátum svetovej premiéry: 18. júl 2019

Hrajú: Michal Iľkanin, Kamilka Mitrášová, Michal Soltész, Kveta Stražanová

Réžia: Richard Staviarsky, Víťo Staviarsky

Hudba: Štefan Cína, Víťo Staviarsky

Po úspešnej premiére na festivale Art Film, kde rodinný počin firmy Staviarsky vypredal obe premiéry, sa dostala táto očakávaná romantická komédia do kín aj pre bežného diváka. Návštevnosť, hlavne „u nás“ na východe Slovenska sa ukazuje v priaznivých číslach. Veď aj ja som sedela v takmer plnej sále kina Úsmev, kde osadenstvo tvorila nepredstaviteľná zmes ľudí každého veku a štýlu. Už to prezrádzalo, že po zaujímavých recenziách po Art Filme do kín zavíta väčšie množstvo zvedavých divákov. Aspoň tu na východe. Veď nie nadarmo je sloganom filmu nasledovný reťazec slov: VÝCHOD, LÁSKA, PEŇEŽI.

Nebudem klamať, ak poviem, že Loli paradička je film, ktorému sa darí, ale skôr populárnosťou a reklamou ako samotnou kvalitou filmu. Mainstreamový ošiaľ tohto obdobia o rok pravdepodobne nahradí hlboké zabudnutie. Ak divák nedostane druhý diel, samozrejme.

Priznám sa, že som sa na tento film tešila. Téma bola pre mňa zaujímavá, veď recenziu čítate v Minoritnom magazíne. Láska Rómky a „gadža“ nie je síce nezvyčajnou témou, ale jej spracovanie sa mohlo ukázať v mnohých podobách. Celý film je však taký, ako jeho úvod, ktorý sa odohráva uprostred jarmoku. „Keď sa Milan, jarmočný predavač cukroviniek, dozvie, že Veronka mu ukradla dva turecké medy, pretože bola hladná, zľutuje sa nad ňou a kúpi jej obed. Veronka sa chce Milanovi odvďačiť a ponúkne sa mu za predavačku do stánku.“ Zasahuje nás pestrosť farieb, ľudí, reči, hudby a zábavy. Hlavne zábavy, aspoň na začiatku. Keď sedíte uprostred kina a započúvate sa do zvukov okolo, ak začnete sledovať ľudí, zistíte, že sa všetci smejú. Aj preto je Loli paradička výborným mainstreamovým počinom. Nepochybne sa producentom a autorom filmu podarilo vyrobiť úspešnú komédiu. Za to majú bod k dobru.

Ako však dej plynie, téma začína byť vážnejšia. Čo s láskou Rómky, ktorá ušla od rodiny a hendikepovaného „gadža“, ktorého mama vyhnala z domu, pretože si doviedol Rómku? Čím je téma vážnejšia, tým menej sa ľudia bavia. Klobúk dole pred producentmi, že si dokázali aj v tejto časti filmu udržať mainstreamového diváka tým, že presedlali na romantickú strunu. Všetci sedia a čakajú koniec filmu v nádeji, že z toho bude happy end.

Čím sa scény blížia ku koncu, tým viac sa stráca hudobnosť a pestrosť. Stráca sa plynulosť nie úplne dobrej východniarčiny. Posledné scény síce prinášajú mierne napätie, spomeňme si na diváka, ktorý očakáva happy end. Žiaľ, ak sa na konci filmu poobzeráte okolo seba, zistíte, že koniec prekvapil, nie však pozitívne. Ak nebude druhý diel, samozrejme.

Možno som k tomuto filmu veľmi kritická. Ale veď recenzie sú vždy subjektívne. Treba si však uvedomiť, že dojem z filmu často závisí od úvodných očakávaní. Tie moje boli pravdepodobne príliš vysoké. Záver je jednoduchý. Určite je to film, ktorý treba vidieť. Už len preto, že sa odohráva tu niekde blízko nás a nemyslím tým len geograficky. Neočakávajme hĺbku spracovania ústrednej témy. Očakávajme len to, čo nám film dáva – kúsok zábavy, kúsok romantiky, kúsok trápenia a kúsok napätia. Loli paradičku treba vidieť, raz.

Katarína Hrnčiarová, PhD.

Zdroje: